Monday, January 15, 2007

white men's burden

Varför Afrika? Hur kan man läsa Afrikastudier på universitetet när man aldrig varit där? Hur kan man ställa in sig på att ägna hela sitt liv åt ett ställe där man aldrig satt sin fot?
Jag skulle ljuga om jag skulle påstå att det inte till viss del grundar sig i någon slags romantisering av "folket, maten, klimatet, kulturen, bla bla, jag är en mångkulturell vit priviligerad svenne som är fördomsfri". Men det kommer man ju inte långt med. Varför inte Asien eller Latinamerika? Varför inte USA eller Europa?
Jag är inte religiös, och tror alltså inte på arvssynd. Nu när vi 1 Januari 2004 slopade arvsskatten helt, då är det ju bara det roliga kvar till och med. Jag tror inte att blod är tjockare än vatten. Jag vägrar skämmas för vad mina förfäder (ja, det är främst män som svinat sig, surprise) gjort, men för att förstå var jag vill komma så behöver vi en liten historisk överblick.

I regeringens Afrikaskrivelse 1997/98:122 står det att "Under en kort period på 1600-talet innehade handelskompaniet Afrikanska kompaniet en handelsstation på Guldkusten, i nuvarande Ghana." Detta skriver regeringen för att poängtera fördelarna med Sveriges långa förbindelser med vissa afrikanska länder. Inte i ett ord, en mening så skrivs det om Afrikanska kompaniets handelsvaror, nämligen slavar. Bilden som klär en Bob Marley-skiva, där slavarna ligger packade som sillar, det är svensken Bernhard Wadströms packlista från Västafrika. Då Sverges handel med slavar inte blev särskilt lönsam så lades den på is för att sedan återupptas av Västindiska kompaniet på 1700-talet. Slavhandel blev förbjuden år 1847 i Sverige, då hade redan många andra länder valt att avsluta människohandeln, däribland England och de norra delarna i USA.

Istället för att utnyttja svarta människor som arbetskraft så valde man nu att exploatera deras jord. Kolonialismen kramade ut varenda droppe ur den afrikanska marken som man med den tidens teknik klarade av. Missionärer tvingade människor att överge sina trosuppfattningar, som inte sällan hade tusenåriga rötter, allt för att ge plats åt kristendomen. Afrikaner mobiliserades som soldater för att utkämpa kolonialmakternas krig emot varandra. Runt 600 000 afrikanska soldater kämpade i Första Världskriget, över hälften utav dem dog. Under Andra Världskriget tvingades åter igen 100 000-tals afrikanska män slåss emot nazisterna.

Jag anser inte att vita människor idag behöver ha dåligt samvete över hur våra lika vita föregångare, oftast på något vis inklusive svenskar, har mördat, våldtagit, skövlat, exploaterat, sugit ut och trampat på den afrikanska kontinentens människor och tillgångar.
Men det är inte slut här.
Idag sker en neokolonisering av den afrikanska kontinenten. Fram tills 1994 (då var alla som läser det här födda, det var inte länge sedan) var det vita människor som styrde en Apartheidregim i Sydafrika, vilken på en miljard vidriga sätt marginaliserade den största delen av befolkningen.
Vi i väst sätter upp omöjliga villkor för skuldavskrivningar för länder som lånade pengar av oss under första oljekrisen på 1970-talet. Pengar som vi ALDRIG hade haft om vi inte utnyttjat dessa länder som vi nu anser står i skuld till OSS! Det är pengar och resurser från afrikanska människor som byggt upp en stor del utav det välfärdssamhälle vi lever i idag, och vi kräver dem på pengar som vi tagit från dem.
Men det här är väl inte ditt eller mitt problem?
Jo, det är det.
Det är vi som röstat fram vår rådande regering, för tack och lov så lever vi i en demokrati.
Det är vi som valt att gå med i EU, alias Fort Europa, där människor som kommer i närheten av gränsen skjuts eller skickas tillbaka till förhållanden där de knappt kan överleva, och definitivt inte leva.
Det är vi som innehar konsumentmakten, som köper produkter som tillverkats under sjuka förhållanden av material från en kontinent som inte tillhör oss.
Det är vi som röstat fram en regering som inte tar tag i segregationen.
Som förbjuder hemspråksundervisning i skolan.
Som säljer vapen till USA som används för att bomba Somalia, ett av världens fattigaste länder.
Som väljer att inte agera i Darfurkonflikten där det dödas fler människor varje månad än vad det gör i allas vår älsklingskonflikt "Irakkriget" per år.
Som en gång i tiden dragit linjer och gränser mellan människor som levt ihop i tusentals år, och som tvingat dem samman med människor de inte har något gemensamt med. Kolonialismen är orsak till många konflikter som vi klassar som "deras". Den påtvingade kristendomen är orsak till många av dessa konflikter. Bristen på tillgångar som våra numera rika länder en gång stulit är orsak till dessa konflikter, till svält, till marginalisering, förtryck, sexism osv. Allas vår vita, heterosexuelle påve tillsammans med världens mäktigaste man, G.W. Buske är en stor orsak till att kondomer inte används vid sex där HIV överförs.
VI HAR TAGIT RESURSER, FAMILJEMEDLEMMAR, VÄLUTBILDADE MÄNNISKOR OCH STOLTHET IFRÅN FLERA MILJONER MÄNNISKOR, VI HAR VALT EN REGERING SOM FORTFARANDE EXPLOATERAR VÄRLDENS FATTIGASTE VÄRLDSDEL. VI HAR ETT ANSVAR!
Jag tror inte att människor är altruister, vår vita, vidriga historia är beviset om inte annat. Vi i väst offrar oss inte genom faddergalor och biståndspengar. Vi stillar vårt dåliga samvete och betalar tillbaka en liten del av vår enorma skuld. Vi väljer att leva i okunskap om vilket helvete vi orsakat och orsakar miljontals människor som vi slänger ut eller skjuter om de ens har en tanke på att komma hit.
Vi älskar att dela in människor i "Vi" och "Dem", så att det blir "deras" konflikter, "deras" religion, "deras" kultur eller tradition. Det finns inget "Vi" och "Dem". Och för att vända lite på steken så tror jag att det är vita människor som ska vara gladast för det. Annars hade "vårat" kollektiva samvete tvingat oss att dö, varenda en.
Jag är inte snäll. Jag vill betala tillbaka en del av vår skuld. Jag vill kunna sova på nätterna över att jag åtminstone försöker ställa lite av vår skit tillrätta. Jag måste se vad vi har gjort. Jag vägrar leva i okunskap om vad vårt stolta välfärdssamhälle slänger i soptunnan då ingen ser. Jag anser inte att jag offrar mig, inte att jag är altruistisk, att jag är stark, viktig eller en "eldsjäl". Jag vägrar att få mer cred än alla de fattiga afrikanska människor som varje sekund kämpar för andras och deras egen överlevnad. Jag vägrar acceptera att skriva på kontraktet som tvingar människor att leva i våra sophögar för att de råkat födas där. Jag vägrar dela in människor i "Vi" och "Dem". Jag vägrar bli en multikultikärring som gillar afrikansk dans och gillar renässansen av det koloniala modet. Jag vägrar tro att svensk kultur är folkdräkter och sill medans "afrikansk" kultur är könsstympning och hedersrelaterat våld. Jag vägrar acceptera att människor förväntas identifiera sig med och stanna i ett samhälle där de råkat födas. Jag vägrar vara svensk.
Oj, nu måste jag nog andas lite tror jag, så att jag orkar åka ned och ta lite ansvar för the white mens burden imorgon. Godnatt på er.

1 comment:

Sissel said...

Det føles bra å lese at noen andre tenker det samme som meg. Jeg fatter ikke hvordan noen kan spørre om hvorfor man vil jobbe i Afrika. Hvorfor? Mitt spørsmål er om man kan leve et liv uten? Aldri om jeg hadde følt meg bra då!

Sissel - skal redde jorden