Friday, January 26, 2007

today => mombasa

21/1

17.55
Sitter på WSF och väntar på ett möte som skulle börjat för en timme sedan. Kanske börjar det snart, måste bara punkta upp saker att utveckla senare (till saken hör att i skrivande stund vill jag inte alls utveckla dem, så ni får nöja er med punkter)

Natten: censurerad...
Min förmåga att komma in överallt för att jag är vit (utom på mediacenter, där jag arbetar)

Fuck, nu dör snart Johns dator, får stressa ihop något istället, dagbok får bli till en annan gång. Ikväll lämnar jag och John och Malin Nairobi för att åka till Mombasa och kusten. Sedan har vi massa planer på att åka runt, men jag uppdaterar under resans gång. Igår var vi ute på krogen, Tropez. Igår var det även en slummarsch, vet inte om ni hört något om den. 2 personer blev skjutna till döds av polisen iJ demon. This is Africa och yttrandefriheten. Många av flatorna jag träffat här har kompisar o flickvänner som sitter i fängelse, pga sin sexuella läggning. Forumet har blivit stormat gång på gång av grupper av fattiga som vill komma in gratis. Tillslut plundrade de ett mattält och delade ut maten till de fattiga. Välkommen till Nairobi, karibu. Det häftiga här är att alla blir ens vänner, tanter och tjocka engelsmän och obetalda guider. Men det känns skönt att hänga med John och Malin, de är skitfina och vi tar hand om varandra (Malin var tex sjuk igår, vi trodde det var malaria. Har träffat en del folk här med Malaria, svenskar och så. Har fått en jävlans massa myggbett, så nu när vi ska till kuste4n e de nog läge att köpa myggnät, vill inte sluta mina dagar med malaria, u know. men men, måste sluta innan datorn dör, hoppas allt är bra med er osv... Vill förresten bara dissa den Kenyanska maten, det är bara ris, potatis och vitt bröd. Jämt. bläblä fikon. Ni borde alla tacka Sissel, Nils och Leeza, utan kommentarer så fortsätter jag inte skriva... Min frågor till er: Hur går det med kriget i Somalia? Hör inget om det här, men har träffat en del FN-soldater härifrån påväg dit... Har ni hört något om kravallerna i Nairobi? vad i så fall (några bilder på mig?? haha)Hur gick det i valet i Kongo? Har ni snö? Minns ni mig ännu? Kostar det att gå på museum nu? Vad är meningen med livet? Varför finns det inte gratis bromsmediciner till folk som ligger på gatorna här och dör i AIDS? varför är systemet såhär? Varför finns det barn som måste be mig att köpa mat till dem? Varför vill alla här flytta till sverige, vad är det för bild vi byggt upp? Nu ska jag ta en cigg i våra ringa 26 grader och packa väskan inför nattbussen. Love ya all, hope u r fine. Kisses an hugs an a lot of love.. Andrea och Jean, en liten kenyansk buspojke som sitter i mitt knä...

1 comment:

Sissel said...

Du har jo internett selv, men jeg kan si at her i rike fine hvite Norge har vi glemt at det finnes kriger utenfor Europa (eller Norge), så jeg finner ingenting nytt om Somalia lenger. Har ikke tv enda så vet ikke om det er noe på nyhetene der da.
Leste på BBC sine sider at Etiopia nå trekker ut 1/3 av sine styrker, men disse vil erstattes av AU-soldater. Er visst en beslutning om at AU skal håndtere konflikten, og det er jo positivt.

Er forresten begynt på "swahili-culture and sivilisation" som er med verdens gulligaste ghaneser. Veldig dårlig lærer, men bra fyr :) Og vi er 5 studenter, så det er veldig mysigt!

Men jeg savner deg der då! Ha det så bra!
Puss og kram