Tuesday, February 13, 2007

stoney och chevda, tack!

Den har staden ar inte min fiende langre. Jag skulle ljuga om jag sa att den var min van, men den ar defenitivt inte min fiende. Jag vet inte om ni hort det, men tva amerikaner blev skjutna i huvudet i Nairobi i forrgar, sa UD har gatt ut med en varning att svenska turister i stan bor halla sig inne. Sitter pa ett natcafe i NBO med mina kompisar Anna och Lucy. Pa vaggen en enorm Eminem-plasch som stirrar ned pa mig.

Sista natten i Mombasa var ett helvete. Da jag skulle upp pa mitt rum kom det en vakt som holl fast mig och forsokte kyssa mig. Jag bodde ensam och var svinigt radd, han hade nycklar till alla rum. Da jag vralskrek "LET ME GO, U MOTHAFUKKA" sa borjade han kalla mig for rasist och annat trevligt. Sedan satt jag ensam pa mitt rum och darrade medan vakten traskade omkring utanfor. Da jag horde hur han stannade utanfor min dorr sa vagrade jag vara offer, hoppade smapackad upp ur min sang, tande en cigg och tranade feministiskt sjalvforsvar i min ensamhet. Sedan dodade jag en skitstor kackerlacka och somnade.
Da vi satt och at frukost pa Mombasa Coffehouse sa stod det en tiggarpojke utanfor. Det ar ju inget konstigt med tiggare har, men denna pojken var helt fruktansvart smal, bara ett par trasiga byxor, och sa hog som jag aldrig sett en manniska i hela mitt liv. Han kunde inte oppna ogonen, han ramlade ned pa marken flera ganger och limtradarna hangde fran hans mun och nasa. Da vi kom ut darifran sa gick han fram till mig, grep tag i min arm och sa "Please sister, I beg u, I've got aids and no parents, please, if u dont help me, nobody will." Jag trodde att jag hade vant mig, men jag borjade stortlipa dar mitt pa gatan.

Det smartar i mig att jag ar sa sjukt priviligerad har. Om jag kommer in i en stor, skitig t-shirt, mina nuvarande dreadlocks och en cigg i mungipan pa ett internetcafe sa ber personalen den kostymkladda herren som sitter och arbetar att resa sig och byta dator for att jag ska fa den med bast hastighet. Det kostar 1 ksh i minuten for alla, sa det ar inte for att jag kommer betala mer. Det ar inte matriarkat i Kenya. Ni kan ju gissa varfor sjalva. Det ar sjukt det har. Det gor sa forfarligt ont att se hur manniskor, inte som i Indien ar intresserade av en och av ens pengar, utan hur folk underkastar sig har.

Well, idag akte den forsta truppen flickor hem harifran, pa fredag ar det bara jag kvar... Det ar sa otroligt forvirrande, for snacket hemma gar bara "nu ar jag snart hemma, om 3 dagar far jag knulla och duscha i varmvatten, om 3 dagar ater jag grovt brod och kollar pa L-word, wihoo!" Jag blir forvirrad av detta, jag har ju fan nastan halva tiden kvar. Men men, om ett par dar e de borta, och jag kan sluta rakna ned till ett slut jag inte ar delaktig i.
Nu borjar Lucy sucka och kasta pengar omkring sig har inne, hon tycker att jag ar trakig och vill gora nagot annat. Hon ar NBO's framsta flataktivist, by the way.

For er som inte har mitt nr: +254728913909 and fo u in Kenya who does'nt got my number, it's 0728913909. And don't send me this free "please call me, thank u"-messages, I w'nt, and STOP FLUSH ME, i w'nt call u back.

For er som forvantar er presenter harifran, vad forvantar ni er? och kom nu inte och sag att ni inte gor det!

Sist men inte minst vill jag be om ursakt till kansliga lasare om det finns nagra, men da alla som kommenterar ar folk som hort mig saga fitta och knulla atskilliga ggr sa tanker jag inte censurera for er som KANSKE laser men inte kommenterar (bitter? ja!)

Puss pa er snuttisar, och nej, jag ar inte gravid for er som fragat ang morgonillamaendet.

2 comments:

Anonymous said...

Haha I love you! eller skrattar snarare åt den sista delen av texten, inte ett dugg åt resten av den. AHHH va sjukt me lim-ungen...hur fan ska man reagera? jävla intressanta tankar allt det här med de vitas privilegier o hela skiten. o allt som har med sexism att göra, ja misstänkte nästan att du skulle släppa de för ett tag under din resa...eller så trodde jag inte det... fick ditt vykort idag! blev glad som en gammal hingst. FIN bild också, vill måla av den. de här me lund sen kan du glömma! HÖR DU DET NILS OM DU LÄSER DETTA. ingen får ta min kvinna ifrån mej!!! (obs jag har en glimt i ögat men inte en jättestor glimt) fett me kvinnojouren! fett me hon lucy! vill spela in en filmscen av dej när du röker o kickar i luften o dödar kackelackor. får mej att tänka på valerie. just de! det viktigaste; LISAS ÖNSKELISTA: 1. coola afrikanska turistsaker, typ en elefantbete eller nåt. 2. nån konstgrej att ha på väggen eller i fönsterbrädet av typ mörkt trä så ja kan verka lika hippie som du! 3. ett fint armband. 4. en överraskning. asså detta menas inte att jag kräver allt detta! det räcker med en punkt! som sagt så längtar jag till en stund vid lägerelden med dej när du ska berätta om allt du varit med om o ha en stor prilla inne o spela melankoliskt på din hemmagjorda flöjt ibland. kom hem snart för fan! eller ta mej dit du är så slipper jag förnedras och spottas på på olskrokstorget me tantbajs i håret och kvarglömda blåa tossor på fötterna. KYSSSSSSSSSSS. LÖÖÖÖÖV.

Andrea said...

Ja, hur fan ska man reagera? Jag har valt att inte ge pengar till någon som ber om det på gatan, dels för att man får 1000000 tiggare efter sig då, som hävdar att de verkligen behöver pengarna bättre än den man givit pengarna till, och dels för att det är systemet det är fel på, inte att jag är född i ett i-land. Man kan även åka fast av påhittade "poliser" som hävdar att man gett pengar till en gömd flykting, vilket gör att man får böta tjokt med pengar. Istället driksar jag fett då jag köper något av en "fattig" och försöker jobba mer aktivt ute i tex Kibera.

Släppa Feminismen???? Trodde du att jag skulle sluta äta och andas då också eller??
Lund är kanske ett kapitel vi kan diskutera då jag kommer hem, men ingen kan någonsin ta mig ifrån dig, syster, och det vet du!
Jävla komplie att jag påminner om Valerie!!!

Och baby, du om någon behöver ju inte skriva vad du vill ha i present, I know ya, woman. Alla presenter jag hittills köpt ämnade till dig vill jag behålla själv!!! Men visst, elefantbeten kan du la få då... *not*.

Du är så välkommen hit.. Jag sätter mig med öppna armar nu, och tänker sitta så tills du kommer till mig. Men då får du tvätta bort tantbajset först.
Älskar dig, syster, glöm aldrig det!

Andrea