Saturday, February 17, 2007

alone again with my 50-cent tape

Leeez, kolla in din långa kommentar, jag svarade på den där.
Nairobi och jag. Nu är det bara vi två igen, alla flickorna har rest hem. Eller Nairobi och jag. Det bor väldigt mycket folk här också.
Har varit ute i Kibera hos en grupp kvinnor som kallar sig Vision Sisters, Working Sisters. Deras mål är att kunna köpa mark i Kibera (som ägs av staten sedan 1902) för att bygga upp långsiktiga hushåll för kvinnor som inte vill bo på nåder hos sina män. De vill även bygga upp ett kriscenter. Som det ser ut idag så kan staten riva vilka byggnader de vill i Kibera, vilket de även gör med jämna mellanrum. Det är alltså olönsamt att bygga upp något solidt, då man inte har egen bestämmanderätt över det, och speciellt inte kvinnor. På måndag ska jag träffa Hamza, ordföranden i organisationen för att samla information till en hemsida jag tänkte göra till dem, samt utbyta ideér om vad mer de kan göra för att få resurser till sina visioner.
Man köper jorden i plots, och en plot kostar motsvarande 300 SEK i Kibera. Det är 84 medlemmar (från början var de 106, men dessa 22 har dött i Aids, inte haft råd att betala medlemsavgiften, 10 SEK i månaden eller blivit förbjudna att gå dit av sina män). De välkomnade mig med en massa sånger och en Coca Cola, samt lite Mandazis som jag låtsades att jag tyckte om.
För att vara helt ärlig hade jag i förrgår tänkt att boka om min biljett för att åka hem tidigare. "Man ska sluta då man är på topp" deklarerade jag och somnade. Så tänker jag inte längre. Tror till viss del att det var intrycken i Kibera dagen innan som fått mig att bli helt matt. Det är ju inte direkt varje dag man traskar runt i världens näst största slumområde med lera upp till knäna. Även om man ser ut som att man varit på festival då man kommer hem så är det inte riktigt samma sak.
Anna, om du läser här. Nu har alla stött på "Still walking?" i Uhuru Park. Läste i LP att det är ett klassiskt trick i Uhuru som de kör på mzungos.
Jaha, babes, tänkte kanske kolla lite andra sidor här på nätet som jag inte kollat på nån månad nu, men ska försöka höra av mig snart igen. Kaashing!
Edit: Är det sant att Anna Nichole Smith är död?? Jag satte mig spikrak upp på stranden och vrålskrek "VA!!!??? ÄR ANNA NICHOLE DÖD???" då Anna (inte Nichole) bara nämnde det i förbifarten. Varför har ingen rapporterat denna nyhet till mig? Vad är det mer jag har missat? Är Sverige i krig? Har vi fått en kvinnlig statsminister? Eller en bög statsminister? Ni berättar ju inte de viktiga sakerna för mig ju! Puss

2 comments:

Anonymous said...

babybaby. jepp, anna nicole e död som i graven. självmord antagligen. inte konstigt egentligen... ska tänka om de finns nån annan skvallernyhet, jag läser ju massa se o hör på jobbet så borde ju veta. jo, brittan har rakat av sig håret. I PANIK stod det med feta bokstäver på löpsedeln. undra varför man gör de i panik? för att de e varmt eller nåt kansk. fan va gröööömt me kvinnogruppen. fett namn dom hade också. asså om man pratar om femme i sverige säger man ju typ "sättet man kan förändra på är att göra småsaker i VARDAGEN, typ säga ifrån o ta plats o så" o de e ju såklart också bra men det som händer i kenya e ju i så mycke större steg! du kan ju verkligen hjälpa dom, hemsida låter ju skitbra, även om du e en liten tafatt gotlänning liksom! hur grymt e inte det. nu har jag glömt av vad mer de stod i ditt inlägg men ja kommenterar nästa oxå. pussar all over

Andrea said...

Jag har klippt mig. I panik (jag var barnvakt)