Sunday, May 4, 2008

samtal över facebook med kamrat i Uppsala

Från: Rafael

Hey there old buddy! Hoppas livet leker. Har precis börjat läsa din blogg. Eftersom jag inte får kommentera där så gör jag det här istället (inlägget om KRAV/rättvisemärkt osv):

Jag tycker det blir lite märkligt när man säger att "vi" ska lösa problemen för "de fattiga" i andra länder. Du har en klockren analys av problemet med KRAV/rättvisemärkning och dylikt nykolonialt trams, men det är knappast mindre nykolonialt att kräva bojkott av enskilda företag (du nämner H&M). Man kan ju för det andra inte heller bojkotta bort symptom av en sjukdom som ligger djupare än att ett visst företag är "elaka" för sakens skull.

Lösningen är densamma som när det begav sig för de länder som idag har relativt välmående arbetarklasser. Genom radikal facklig och politisk kamp tog vi oss de rättigheter som vi idag ser som självklara. Det vi kan göra här är att stödja den fackliga och politiska kamp som de framväxande arbetarklasserna i "tredje världen" (så dåligt begrepp btw) på stapplande fötter nu bygger upp.

Ha det fint!

Från: Andrea

Hej Rafael. Kul att du tar dig tid att läsa min blogg!

Jag förstår absolut vad du menar. Min poäng är inte (vilket kanske inte framgick av inlägget) en individuell bojkott av enskilda företag, utan en statlig bojkott av de företag som inte uppfyller de krav vi ställer på arbetsgivare i ex. sverige. Detta skulle ju aldrig ske med nuvarande regering och knappast med sossarna vid makten heller.

Absolut håller jag även med om att facklig kamp är den enda rätta vägen till sjyssta villkor för arbetare. Om det ej sker den fackliga vägen så är ju även risken stor att de villkor som sätts upp inte motsvarar det arbetarna kräver, vilket skulle leda till ännu mer pissig nykolonialism, as you say. Dock tror jag att möjligheterna att stödja facklig kamp från Sverige kan vara ganska krångligt då det lätt blir tomma ord och det jag väl egentligen menar är att vi borde kräva facklig kamp och fullständigt fria fackvillkor för att tillåta företag och producenter att verka i sverige.

Är det fö okej om jag lägger upp denna kommentar på bloggen, tycker det är bra att detta diskuteras från olika synvinklar??

Kampen fortsätter/ Andrea

Från: Rafael

Lägg upp om du vill! Jag får skaffa mig ett blogger-konto inför framtiden... =)

No comments: